» » » Kolejne ustawienia – P6 oraz P5

Kolejne ustawienia – P6 oraz P5

Dzisiaj przyszedł czas na kolejne dwa ustawienia, P6 oraz P5. Wraz z P1, czyli ustawieniem, które omówiłem wczoraj, będzie to dopełnienie sytuacji, gdy rozgrywający znajduje się w drugiej linii. Oznacza to, że atakujący jest pod siatką, ponieważ Rozgrywający oraz Atakujący zawsze grają po przekątnej, jak to lubią mawiać komentatorzy siatkarscy.

Po pierwszym ustawieniu (P1) następuje kolejne:

P6

Faza zagrywki (Break point)

 

W P6 zagrywa Przyjmujący 1. Po wykonaniu zagrywki wbiega do 6 strefy, natomiast Rozgrywający przemieszcza się do 1 strefy. Jednocześnie pod siatką następuje zamiana pozycji Atakującego ze Środkowym 1. Atakujący staje w 2 strefie, a Środkowy 1 w 3, czyli na środku siatki. Libero na boisku znajduje się w miejscu Środkowego 2, bo jak wiecie środkowi poza sytuacją, gdy zagrywają, nie grają w linii obrony(w strefach 1,6,5).  Poniżej wideo przedstawiające tę sytuację:

Faza przyjęcia (Side out)

Ustawienie 6 – przyjęcie

W linii ataku, czyli pod siatką znajdują się: Atakujący (nr 3), Przyjmujący 2 (nr 11) oraz Środkowy 1 (nr 10). W linii obrony: Rozgrywający (nr 2), Przyjmujący 1 (nr 5) oraz Libero (nr 1) za Środkowego 2. W momencie wykonywania zagrywki Rozgrywający wbiega z 6 strefy pod siatkę (na miejsce czerwonego trójkąta, zgodnie z czerwoną linią). Atakujący odchodzi od siatki, żeby mieć wystarczający nabieg do ataku. Środkowy biegnie do ataku ze środka boiska. Po przyjęciu zagrywki Przyjmujący 2 zmierza do ataku z lewej strony boiska (strefa 4), a Przyjmujący 1 robi nabieg do ataku z drugiej linii (tzw. pipe). Libero w tym czasie przemieszcza się w kierunku zawodnika, który będzie atakował, aby asekurować atak, gdyby piłka wróciła na naszą stronę po dotknięciu bloku.

P5

Faza zagrywki (Break point)

W P5, zagrywa Środkowy 1, po zagrywce wbiega do strefy 5. W tym czasie Rozgrywający przemieszcza się do 1 strefy. Pod siatką Środkowy 2 zamienia się z Przyjmującym 2 miejscami i dzięki temu Środkowy 2 staje na środku siatki (w 3 strefie), a Przyjmujący 2 na lewym ataku (strefa 4). Zauważ, że w tym ustawieniu obaj Środkowi są na boisku. Jest to jedno z dwóch ustawień, gdzie istnieje taka sytuacja.

Faza przyjęcia (Side out)

Ustawienie 5 – przyjęcie

W fazie przyjęcia jest jedna spora różnica, w porównaniu z fazą zagrywki. Po tym jak drużyna ze Środkowym 1, będąc na zagrywce przegrała akcję, schodzi on z boiska, a na jego miejsce wchodzi Libero. Oczywiście znajduje się on w linii obrony, tak samo jak Rozgrywający oraz Przyjmujący 1. Pod siatką stoją Atakujący, Środkowy 2 oraz Przyjmujący 2. Atakujący gotowy jest do ataku w 2 strefie, Środkowy 2 zbiega do ataku z 4 strefy na środek siatki. Po przyjęciu zagrywki Przujmujący 2 biegnie do 4 strefy, gdzie będzie atakował, a Przyjmujący 1 kieruje się do 6 strefy, skąd będzie atakował pipe’a. Libero tak jak zawsze idzie do asekuracji ataku, a gdy przeciwnik ma piłkę po swojej strony, jak zawsze biegnie do 5 strefy, gdzie będzie bronił ataki.

Zapraszam Was do regularnego zaglądania na mojego bloga, niebawem ostatnie 3 ustawienia, gdzie sytuacja na boisku zmieni się diametralnie. Jeszcze jedna rzeczy. W jednym z powyższych wideo jest delikatny błąd ustawienia, który nie ma większego wpływu na akcję. Podejmiecie wyzwanie?

Miłej lektury,

Kamil 🙂

15 Odpowiedzi

  1. migelito
    | Odpowiedz

    Chodzi o ustawienie rozgrywającego w pierwszym filmiku? 🙂

    • Kamil.Soloducha
      | Odpowiedz

      Dokładnie tak, rozgrywający dopiero po wykonaniu zagrywki może przesunąć się do 1 strefy. Powinien więc być pomiędzy zawodnikami z nr. 10 oraz 11. Brawo!!

      • Marek
        | Odpowiedz

        Witam,
        trafiłem na ten artykuł, czytam komentarze i nie za bardzo zgadzam się z tym, że w ustawieniu P6 rozgrywający popełnia błąd ustawienia. Rozgrywający 2 stoi po przekątnej z atakującym 3-i stoi prawidłowo. Nie musi znajdować się z pomiędzy 10 i 11. Chyba, że w 2014 roku były inne przepisy co do ustawienia zawodników 🙂

  2. Tomek L
    | Odpowiedz

    W ustawieniu P6 do przyjęcia rozgrywający jest przed atakującym?

    • Kamil.Soloducha
      | Odpowiedz

      To na wideo ciężko dostrzec, ale stopa atakującego jest przed stopami rozgrywającego. Tutaj jest wszystko w porządku. Nawet sędziom jest bardzo ciężko „wyłapać” w trakcie akcji poprawność ustawienia.

      • Zielko
        | Odpowiedz

        Witam! Mam jeszcze jedno pytanie do przyjęcia w P6, bo nie podoba mi się ustawienie atakującego na filmie. Czy nie powinien być on „na lewo” od przyjmującego z nr 5?

        • Kamil.Soloducha
          | Odpowiedz

          Hej 🙂 Masz rację, atakujący powinien być na lewo od przyjmującego, natomiast perspektywa kamery może zniekształcać obraz boiska i nie jesteśmy w stanie ocenić, czy jest to błąd. Mówię tu o 100% pewności 🙂

        • Mat
          | Odpowiedz

          Nie ma żadnej bezpośredniej zależności w ustawianiu pomiędzy atakującym (który jest na środku linii ataku) i przyjmującym nr 5 (prawa obrona). To środkowy z linii ataku (nr 10) powinien być bliżej linii prawej boiska od atakującego (nr 3) w momencie uderzenia piłki przez zagrywającego. W obu tych przykładach zawodnicy zespołu przyjmującego za wcześnie zmieniają pozycję i to może być mylące.

  3. ania1407
    | Odpowiedz

    Czy w tych ustawieniach rozgrywający może brać udział w bloku?

    • Kamil.Soloducha
      | Odpowiedz

      Nie. W bloku może brać udział tylko zawodnik, który w danym ustawieniu jest pod siatką. W związku z tym w ustawieniach 1,6,5 rozgrywajacy nie może blokować, a w 4,3,2 atakujący nie może blokować.

  4. sienki
    | Odpowiedz

    A czy w tych ustawieniach w fazie przyjęcia rozgrywający nie powinien stać za przyjmującym (nr 11)? Bo coś mi tu nie gra.

    • Dominik
      | Odpowiedz

      Rozgrywający w tym ustawieniu musi być ustawiony względem siatki dalej niż środkowy, więc jest ok.

  5. […] ataku, czyli za plecami środkowego. O tych ustawieniach była mowa w serii moich wpisów o ustawieniach. Jeśli chodzi o trudność wykonania tej kombinacji, to oczywiście musi tu występować element […]

  6. MłodyGracz
    | Odpowiedz

    chodzi mi o faze przyjecia p5 , zawodnik rozgrywajacy tzn nr 2 powinien stac chyba za zawodnikiem z nr 11 ktory jest przyjmujacym stojacym przy siatce…??? czy ja zle mysle’?

  7. […] Po pierwszym ustawieniu (P1) następuje kolejne… Wpis znajdziesz na moim nowym blogu tutaj: http://siatkowkaokiemstatystyka.pl/kolejne-ustawienia-p6-oraz-p5 […]

Zostaw Komentarz